Önismeret - Öngyógyítás - Önfejlesztés
Tai Chi Chuan - Chi Kung - Nei Kung - Zen-Tea - Meditáció

Belső Erő gyakorlatok (Nei Kung)

Van egy régi mondás a kínai harcművészetekben: „két kéz nem versenyezhet néggyel szemben”.

Más szóval, még akkor is számíthatunk visszavágásra, ha jól is védekezünk. Ha a testünk gyönge, akkor kemény csapásokat szenvedünk el, míg ütéseink erő híján nem sebzi meg eléggé ellenfelünk, hogy megállítsuk – még akkor sem, ha vitális pontjait ütjük A 24 Tai Chi Nei Kung gyakorlat, a stílus gerincét képezi. A harcművészetek „Belső Iskolái” vagy „Lágy Stílusai” – közismertebb nevén a Tai Chi Chuan – a taoizmusból erednek.

Mivel a taoizmus nagy hangsúlyt helyezett az oktatásra és az erkölcsre, így az, aki szeretne Tai Chi Chuan tanítvánnyá válni, és megtanulni a Belső Erő gyakorlatokat, annak előbb át kell esnie a tradicionális Bai Shi-n, azaz beavatási ceremónián. Itt a tanuló tiszteletét fejezi ki az alapító Chang San-feng portréjával szemben, és ígéretet tesz, hogy a Tizenkét Parancsolatot követni fogja, melyek a következők:

  1. Tiszteld az alapítót Chang San-feng-et, akitől a művészet ered.
  2. Tiszteld a mestered, és azokat a tanítványokat, akik idősebbek, mint te. A kapcsolat a mester és a tanítvány között olyan, mint az apa és a fia között. Engedelmeskedj nekik, ne légy sosem rest vagy dölyfös.
  3. Az új befogadottnak tisztában kell lennie a családi etikettel. Szigorúan ügyelj magatartásodra és kezeld úgy a régebben belépett, illetve az utánad belépő tanítványokat, mint idősebb illetve, mint fiatalabb testvéreidet. Légy szerény és igyekezz például szolgálni a fiatalabb generáció részére.
  4. Kövesd mestered utasításait és gyakorolj szorgalmasan, engedelmesen. A TUI SHOU-ra kiváltképp ügyelj. Ez teszi lehetővé számodra, hogy a megismerés után a megvilágosodás szakaszába lépj.
  5. Viselkedj illedelmesen, és nyilvánosan, pénzért, ne demonstráld a művészetet.
  6. Ne mutasd meg a gyakorlatokat kívülállónak, bármilyen szintet is értél már el. Ez az önfegyelem gyakorlása.
  7. Ne kritizálj más harcművészeti stílust. Mivel nem vagyunk képesek a többi stílust teljesen megérteni, így nem helyes kritizálni azokat.
  8. Ne barátkozz rossz alakokkal/emberekkel! Fennhéjázó, hőzöngő, zaklató vagy kétszínű természetűek nem lehetnek iskolánk tagjai! Tiszteld és tartsd be a törvényeket!
  9. Felelős vagy a művészetet tovább adni, de előbb tapasztalatot és teljes jártasságot kell szerezned benne. Átadni csak a jót adhatod át. Ekképpen a fiatalabb generáció a helyes gyakorlatot tanulja majd meg a kezdetektől fogva. Ha a legmagasabb szintre törekedsz, elérheted a középszintet, viszont a középszint megcélozásával kizárólag az alacsony szintet fogod tudni befogadni.
  10. Ne taníts rossz alakokat/embereket. Előbb figyelmesen ismerd meg természetüket azoknak, akik tagjai akarnak lenni az iskolának és csak azután fogadd be őket, nehogy negatív természetű legyen a jelölt. …csak azután fogadd be őket, hogy meggyőződtél pozitív jellemükről.”
  11. Csak akkor taníts új tanítványokat, ha kellőképpen hűségesek,
  12. ha megértik és elfogadják a Tizenkét Parancsolat megkötéseit és ezáltal kifejezik tiszteletüket az alapító iránt.

Mikor a tanuló átesik a Bai Shi-n elkötelezettséget vállal az iskolája, a kung-fu fivérei és nővérei, valamint a mestere irányában. Viszonzásul a mestere megengedi neki, hogy belépjen az ajtón, és hogy megkapja a művészet eredeti átadását (Zhen Chuan) a Nei Kung-ot is beleértve. Innentől a tanulót Men Ren-nek nevezik – és már úgy tekintjük, mint a mester tanítványát és többé nem, mint egyszerű tanulót.

Nei annyit jelent, belső, és arra utal, hogy a gyakorlatnak az a célja, hogy belülről erősítse meg a testet, ahogy fejleszti a belső szervek működését, és a Qi és a vér keringését. Emellett még a központi idegrendszert is ingerlik, erősítik az akaratot, és nyugodtabbá teszik az elmét. A belső megerősítés folyamata fejleszti a test elnyelő képességét az ellenfél ütéseivel szemben, és hogy képes legyen, a Fa Jin-re vagyis összpontosított erőkilövellésre az ellenfélre. Ahogy a Tai Chi többi részén is a Belső Erő gyakorlatokban is megtalálhatjuk a Yin és Yang oldalt. Tizenkét Yin gyakorlatsor és tizenkét kiegészítő Yang gyakorlatsor van. Ideális esetben egyik nap tizenkét Yin és az utolsó Yang gyakorlatot, míg a következő nap tizenkét Yang és az első Yin gyakorlatot érdemes csinálni – és folyamatosan váltogatni ezeket. Néhány gyakorlat kizárólag statikus, és nincs közvetlen önvédelmi célja, de hasznosak az inak, az ízületek és az elhatározás megerősítésében. A többi gyakorlat dinamikus és egy vagy több önvédelmi alkalmazásuk is lehet, amellett, hogy terápiás részeket is tartalmaznak. Kizárólag az utolsó Yang gyakorlat harmadik része tartalmaz tisztán meditációs elemet. A terápiás mozdulatok által a test rugalmassá válik, ezáltal kevésbé lesz hajlamos a sérülésekre.

A Yin gyakorlatok az egészséget és a fizikumot fejlesztik és enyhítik az álmatlanság és az idegfeszültség eseteit, valamint ha az izom-, ín- és csontsérülések esetén végezzük, mint afféle önállóan végezhető fizikoterápia működik. Különösen azoknak a tanulóknak értékesek, akinek múltjukban pszichológiai problémáik voltak, mit például az idegösszeroppanás, vagy olyan testi betegségben szenvednek, mint a gyomorfekély. Ez az oka annak, hogy a Yin gyakorlatsort tanítják először.

A Yang gyakorlatok főként az erőt és a fizikai állóképességet fejlesztik – bár ugyan csekélyebb mértékben, de a Yin gyakorlatoknak is van ilyen hatása. A gyakorlatok belülről erősítik meg a tanítvány testét és teszik képessé az ütések elviselésére, valamint a Jing, azaz képzett erő létrehozására.

Ezek szabályozzák a légzést, és javítják a vérkeringést. Lazítják és megerősítik az ízületeket, különösképp a térd ízületeit, és sokkal folyékonyabbá teszik a mozdulatokat, ami gyorsabb reakcióhoz és nagyobb támadó és védő sebességet eredményez. Az egyensúlyérzék is fejlődik.

Körülbelül 3 havi Belső Erős edzés után, ha már ismeri mind a 12 Yin gyakorlatot, egy átlagos tanuló képes kell, hogy legyen kibírni, hogyha valaki fejmagasságból az alhasára ugrik. Ennek megfelelő felkészültség nélküli próbálgatása azonban nem ajánlott, melyet a következő történet is igazol: “Volt egy nagydarab kínai Tai Chi Chuan tanár, Cheng Tin-hungnál és Cheng Wing-kwongnál is tanult, és híres volt arról, hogy kibírja a gyomrára mért ütéseket; 1950 óta nem volt korrigálva. Egy kaliforniai Tai Chi mester ment hozzá átesni a Bai Shi-n és Nei Kung-ot tanulni. Jó sok pénzt kért el érte. A kaliforniai mester, abban a tudatban, hogy van Nei Kung-ja, megpróbált egy demonstrációt, ahol is egy tanuló hat láb magasból ugrott a hasára. Cheng Tin-hung ezután, telefonhívást kapott az említett mestertől, hogy a végbelén át vérzett, valamint vért köhögött és vizelt. Mikor kiderült, hogy kitol tanult a szegény pára, a Cheng Tin-hung annyit mondott, hogy ez nem túl meglepő, és elküldte egy régi tanítványához, aki szemetesként dolgozott a kínai negyedben, hogy tőle újra megtanulja a Nei Kung-ot. Ettől rendbe is jött.”

Viking

Farkas Gábor Viking
Tai Chi Chuan és Chi Kung specialista

Töltsd le az ingyenes Életerő Növelő Chi Kung ismertetőnket itt!

Itt írj nekem!

"A Tavasz Visszahozatala az, hogy az elfeledett álmaink is visszajönnek vele."

A letöltésért cserébe nem kérünk semmit, még a az e-mail címedet sem!
Annak viszont örülünk, ha bárhol megosztod a letöltés linkjét, vagy bármely tartalmunkat, cikkünket, oldalunkat!