Harmadik rész, A halhatatlan Taijiquan és stílusai
A Taiji boksz titkai
A Yang Taijiquan titkai
Beszélgetés Tian Shou Lin -nel
A halhatatlan Taijiquan és stílusai
3. rész
T: Ha mindenkinek más a tudatossága, akkor ez azt jelenti, hogy a sokféle tudatosság sok különféle taiji boksz stílust alakított ki?
M: Nem. Ezt csak akkor mondhatod, ha a taiji-ra csak mint boksz-mozdulatokra tekintesz. De a taiji boksz nem egyszerűen csak mozdulatokat jelent. Például, itt van ez a könyv, ez az irodalmi mű, amelynek címe egyszerűen: „A Kő”. Az emberek mégis teljesen másként interpretálják a tartalmát. Tehát a taiji megértése, a test tudatossága függ az egyéni gyakorlási módszereitől, a haladástól, az egyén érzéseitől, a felfogásától és a tudatosságától. Ez nem jelenti azt, hogy amiért neked más a tudatosságod, nem változtathatsz a taiji boksz lényegén.
T: Ez olyan egyszerű elképzelés, miért nem képes mégis mindenki elsajátítatni?
M: Amit megfigyelsz, amit látsz, az csak a felszín. Mindez valójában nem a dolgok igazi természete. Mikor az emberek megpróbálják megérteni a dolgok valódi természetét, akkor hatalmas és igen nehéz erőfeszítéseket kell tenniük azért, hogy megszabaduljanak a téves érzékeléstől, és képessé váljanak felfedezni a dolgok valódi lényegét. Meg kell szabadulniuk a nyersességtől, hogy felfedezzék a rendkívül fejlett és valós természettel kapcsolatos megfigyelés valós mivoltát.
A taiji boksz a jin hallgatásával, átalakításával, megragadásával és kimozdításával foglalkozik. Az első, kezdeti lépés a „hallgatás”. A hallgatás felfedezést, megvizsgálást jelent. Ha egy konkrét anyaggal foglalkozunk, ez elsősorban azt jelenti, hogy ha a másik gyorsan mozog, akkor válaszul neked is gyorsan kell mozognod, ha a másik lassan mozog, te is lassan követed. Azonban azért mégsem annyira könnyű elérni a hallgatás, átalakítás, megragadás és kimozdítás szintjeit.
T: Tükrözi a taiji boksz a természetet (hallgatás, átalakítás, megragadás és kimozdítás), tehát ha csak a mozdulatokat sajátítottuk el, hívhatjuk azt taiji boksznak?
M: Ha a mozdulatokat ténylegesen a taiji elmélete vezérli, akkor annak meg kell mutatnia a boksz természetét. Wang Zongyue bokszelmélete, valamint jónéhány más előd vitája mint azt bizonyította, hogy ha a mozdulatok megmutatják a boksz természetét, akkor csak ez számít, és nem az, hogy taiji boksznak hívjuk-e, vagy sem. Sok más névvel illették már, például, Chang Chuan (Hosszú Boksz), Lágy boksz, Mennyek Kapuja boksz, sőt még Mennyei Boksznak is hívták.
T: Tanító, ez nagyon érdekes. Megkérdezhetem, hogy a taijinak, mint boksznak – mi az eredeti jelentése?
M: Apám, Tian Zhaolin azt mondta: „A bokszot használom arra, hogy megértsem, hogyan mozog minden az univerzumban.” Más szavakkal, ez csak egy „rendszerelmélet” a mai nyelvezet szerint. Mi is hallgatásról beszélgettünk. Arról beszéltünk, hogy ha van egy rádiód, ha összerakod annak a rádiónak az összes alkotóelemét, csak akkor válik egy új rendszerré, ha ezt megfelelően tetted. Így alakult ki a taiji is. Mi itt beszélgetünk a bolygónkról és a naprendszerről, az elektronikához tartozó ezüstatomokról, az éjszakáról és a nappalról. Ez egy rendszer. Meg kell értened, hogy a taiji, mint rendszer a körfolyamatot használja arra, hogy felülkerekedjen az ellenfelein. Meg kell értened, hogy hány kör létezik, függetlenül attól, hogy előre vagy hátra haladnak, függetlenül attól, hogy ezek összekapcsolódnak-e és ezt milyen módon teszik, láthatóak vagy láthatatlanok, és hogyan mutatják meg a yin és a yang összes elméletének lehetséges egységét.
T: Tanító, hogyan vélekedsz a rutinról?
M: A rutint hívják még „keret kialakításnak” is. Igazából, a kezdettől a végéig ez egyetlen kör. Mint a zenében, ahol a kezdő lassú ritmus átalakul egy izgalmas robbanássá a végén, aztán ismét visszatér a lassúhoz. Hasonlóan, a mozdulatok ismétlése szükséges az energia áramoltatásához és megváltoztatásához.
T: Mit gondolsz a különféle iskolákról?
M: Minden iskola jó. Bármelyikükben elérheted a halhatatlan szintet. Tradicionális taiji bokszot tanulni annyit tesz, hogy hamarabb és kevesebb fizikai erő befektetésével érheted végül el a magasabb szinteket.
T: A taijiben megtaláljuk a bágua-t a körrel és a xingyi egyenes vonalait is, továbbá ott van a külső család kemény energiájának és a belső család lágy energiájának kombinációja. Ez azt jelenti, hogy a taiji tökéletes?
M: Nem, nem ez a helyzet. Ha ezt annak ellenére nem érted, hogy nagyon keményen próbálkozol a módszerek kombinációjával, akkor csak fecsérled az idődet. Ismerni ezer mozdulatot közel sem olyan jó, mint tökéletesen megérteni egyetlen mozdulatot. A boksznak nincsenek kötött (szabályai) törvényei. A legfontosabb, hogy megszerezd a tudatosságot az energia irányítása felett, azáltal, hogy hozzászoksz a mozdulatokhoz. Ekkor elérheted a halhatatlan szintet. Végül elérheted a valódi tudatosság szintjét. De még így sem érsz a csúcsra. Mehetsz még ennél is magasabbra is.
T: Miért hangsúlyozod, hogy a hallgatásnak kell lennie az elsőnek a taijiquan-ban?
M: Ez a taiji lényege. Mikor válaszolsz, az teljességében függ a hallgatástól, az átalakítástól, a megragadástól és a kimozdítástól. Amikor a számítógépeket feltalálták, először a hadsereg használta őket azzal a céllal, hogy megfejtsék az ellenséges kommunikációt és kiszámítsák a rakéták röppályáját, és hogy jövőbeli eseményeket vetítsenek előre vele. A jövőbeli események előrevetítése (megjósolása) magában foglalja a „hallgatást. A mai modern fegyverek nagyon fejlettek. A rakéták kilövése és az ellenük küldött védelmi rakéták sikere valójában a hallgatás érzékenységén múlik. Csak akkor tudod a hátrányos helyzetedet előnyösre változtatni, ha megérted a hallgatást.
T: Mit gondolsz a taiji jövőjének irányaival kapcsolatban?
M: A taiji kétségtelenül a nemzeti kincs része. Csak Kína rendelkezik ezzel a kinccsel. Amellett a harcművészeti védekezés és támadás katonai stratégiára utal. Ezen kívül az egyetemes fogalmak, és a fizikai tudományok is érintettek, továbbá a taiji hatással van az orvostudományra és a pszichológia-elméleti tudományra is. Tehát ez egy igen nagy ritkaság a harcművészetek közt, bár manapság már más idők járnak, mint korábban. Csak nagyon kevés ember érti meg ezt. A taiji olyan, mint egy kőedény, amelyet porrétegek fednek. Csak kevés ember remélheti, hogy valójában megérti a taiji igazi természetét. Néhányan sajnos félreértették, mikor azt gondolták, hogy a taiji csak a testi egészséget szolgálja. Szóval azt hiszem, én nem tudom megválaszolni ezt a kérdésed. Ezzel valaki máshoz kell fordulnod.
T: Tanító, feltehetnék még egy utolsó kérdést – Mit tudsz arról, hogy a taiji különféle iskolákra oszlott?
M: Ezt a kérdést még nem tanulmányoztam teljességében, így nem tudok biztosat. De azt gondolom, hogy nem kell különféle iskolákra szétválasztani, hacsak a boksz nem megy át valamilyen nagy átalakuláson és forradalmi változáson. Egy ilyen folyamat az egész csoport szétesését okozhatja. A múltban is mutatkoztak különbségek a boksz gyakorlói között. Néha még tanulótársak közt is nagy különbségek jelentkezhetnek, ezért hívhatjuk ezt a boksz különféle stílusainak. Ez rendben van. Azonban, akik tényleg elérik a megvilágosodás felső szintjét, azoknak a teste átlátszóvá válik. Akik ezt a szintet elérték nem törődnek ilyen felületes címkézéssel, és nem próbálnak ilyen vagy olyan típusú iskolákat létrehozni.